Een groep kritische burgers is ontevreden hoe de gemeente Zeist betaald parkeren wil invoeren in de Bloemenbuurt en Transvaalbuurt en omgeving. De bewoners hebben het gevoel dat hen de mond is gesnoerd en twijfelen aan een peiling in de buurt.

Met welke kosten moet ik als bewoner rekening houden?

Waarom vraagt de gemeente geld voor parkeervergunningen, dat helpt toch niet tegen parkeerdruk?
Een parkeervergunning voor bewoners kost vanaf 1 januari € 78 per jaar per auto. Daarnaast kunt u kraskaarten kopen om uw bezoek voordeliger te kunnen laten parkeren. Een uur parkeren middels een kraskaart kost € 1,35.

De opbrengsten uit vergunningen zijn nodig om de inrichting van het gebied (borden en parkeerautomaten) en de handhaving van te kunnen betalen.

Wat verdient de gemeente als er betaald parkeren wordt ingevoerd?

Het uitgangspunt is dat de kosten voor betaald parkeren worden gefinancierd uit de opbrengsten van betaald parkeren. Die regel passen we toe voor het totale parkeerbeleid en dus niet per straat, parkeergarage of buurt. Het is lastig in te schatten wat het invoeren van betaald parkeren in uw buurt zal kosten en opleveren, omdat dat afhankelijk is van de grootte van het gebied en het aantal mensen dat een auto heeft.

  • , https://www.zeist.nl/projecten/projectenoverzicht/onderzoek-betaald-parkeren-transvaalbuurt-en-bloemenbuurt
 
 

Parkeren is het laten stilstaan van een voertuig, meestal een auto, voor een langere tijdsduur. Kort stilstaan, bijvoorbeeld voor het laten in- en uitstappen van passagiers of voor het (kortdurend) laden en lossen van goederen, wordt niet gezien als parkeren. Bij vrachtauto's, autobussen en vliegtuigen spreekt men eveneens van parkeren. Bij schepen is sprake van afmeren en bij dieren (als transportmiddel) spreekt men van stallen. Fietsen, bromfietsen, scooters en motorfietsen kunnen zowel geparkeerd als gestald worden. . . . .

No Internet Connection